Checklista

Listan har skapats för att tiden i bromsbänken ska kunna utnyttjas både optimalt och på ett säkert sätt.

Vissa är måsten och andra är enbart rekommendationer.

1, Uttag för bredbandslambda är ett krav för att vi ska kunna utföra mappning. Saknas denna så kan endast effektmätning utföras. Saknar ni en svetsmutter kan ni köpa en i samband med bokningstillfället.

2, Om du har låsbultar, se till att ta med låshylsan!

3, Kontrollera hela bränslesystemet inga läckage får förekomma!
Om möjligt kontrollera och åtgärda om övriga läckage finns.

4, Kolla så tändningen står rätt eller meddela att ni inte vet när ni kommer så justerar vi innan mappning startar.

5, Lufta kylsystemet och kontrollera nivån
Se även gärna till att oljan är nybytt.

6, Kammar kan justeras i bänken för att förändra motorns karaktär. Men detta kräver att ni själva vet med säkerhet hur många grader som går att justera utan risk för kolv och ventil möts.

7, Full tank. Om du har en väldigt liten tank, se till att ha med er extra dunkar med bränsle för att klara av mappningen.

Extra för överladdade bilar:
1, Trycktesta gärna systemet (Runt 0.5 bar brukar räcka för att hitta läckage.) och se till att tryckrör och slangar sitter fast ordentligt.

2, Ta gärna med extrafjädrar till din wastegate för möjlighet att justera in laddtryck enligt önskemål.

Det är otroligt vanligt med kärvande wastegates vid mappning!

Är ni minsta osäker så hör av er innan så reder vi ut era funderingar.


Vid eventuella skador

All dynokörning samt vistelse i vår lokal sker helt på egen risk.
Vi tar inget ansvar för fordon/person skador som kan inträffa genom att vistas i vår lokal vid mappning och effektmätning.

Lämna en kommentar