Listan har skapats för att tiden i bromsbänken ska kunna utnyttjas både optimalt och på ett säkert sätt.
Vid eventuella skador
All dynokörning samt vistelse i vår lokal sker helt på egen risk.
Vi tar inget ansvar för fordon/person skador som kan inträffa genom att vistas i vår lokal vid exempelvis mappning och effektmätning.
Sugmotorer / NA samt överladdade turbo/kompressor
Uttag för bredbandslambda är ett krav för att vi ska kunna utföra mappning. Saknas denna så kan endast effektmätning utföras. Saknar ni en svetsmutter kan ni köpa en i samband med bokningstillfället.
Om du har låsbultar, se till att ta med låshylsan!
Testa även lossa hjulen innan ni kommer så de inte är gängpaj eller dyl.
Hjulbultarna kan ibland bli för långa om man har mycket gods i fälgen. Då kan det ta i eventuella bromsbackar.
Har du långa hjulbultar och trumma på drivhjulen meddela så löser vi något.
Detsamma gäller om du har väldigt långa hjulmuttrar.
Lufta kylsystemet och kontrollera nivån
Ser även gärna att oljan är nybytt.
Läcker t.ex vatten finns det risk det blir luftfickor i systemet och motorn överhettas.
Det tar även längre tid i dynon om man måste kolla nivåer och fylla vätskor då och då.
Kontrollera hela bränslesystemet inga läckage får förekomma!
Om möjligt kontrollera och åtgärda om övriga läckage finns.
Kolla så tändningen står rätt eller meddela att ni inte vet när ni kommer så justerar vi innan mappning startar.
Fräscha tändstift är också en förutsättning för gott resultat.
(Vid större effektuttag kolla gnistgapet)
Kammar kan justeras mekaniskt i bänken för att förändra motorns karaktär.
(Vid justerbara kamdrev.)
Men detta kräver att ni själva vet med säkerhet hur många grader som går att justera utan risk för kolv och ventil möts.
Full tank.
Om du har en väldigt liten tank, se till att ha med er extra dunkar med bränsle för att klara av mappningen.
Är ni det minsta osäkra på vad som gäller eller hur det går till hör av er direkt så reder vi ut era frågetecken.
Överladdade motorer. Turbo, kompressor eller kombinationer
Trycktesta gärna systemet
Runt 0.5 bar brukar räcka för att hitta läckage.
Se till att tryckrör och slangar sitter fast ordentligt.
Ska laddtrycket justeras?
Hur vill ni att effekten ska levereras?
Max laddtryck?
Grundtryck?
Turbomotorer:
Det är otroligt vanligt med kärvande wastegates vid mappning!
Detta uppstår oftast pga värme. Men trycksätt gärna din wastegate och se så ventilen rör sig utan att kärva vid önskat grundtryck(det lägsta trycket som önskas).
Ta gärna med extrafjädrar till din wastegate för möjlighet att justera in laddtryck enligt önskemål.
Än en gång..
Är ni det minsta osäkra på vad som gäller eller hur det går till hör av er direkt så reder vi ut era frågetecken.
©Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.
Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna
Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.